Adana 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün bilinmeyen kurban hikayesi
2016 yılında yapımına başlanan köprü 1700 metre uzunluğunda, 130 metre çapında döner kavşaklar ve 4.1 km uzunluğundaki bağlantı yolları ile hizmet veriyor. Bisiklet, araç, metro ve yaya yollarının yer aldığı köprü, Türkiye’nin 4. büyük köprüsü olma özelliğini taşıyor. Şimdi gelelim bu köprünün içinde barındırdığı fedakarlık hikayesine. Adana 15 Temmuz Şehitler Köprüsü’nün temeli 2016 yılında dönemin Belediye Başkanı Hüseyin Kelamlı tarafından atıldı. 2019 yılında belediye başkanlığı seçimini kazanan Zeydan Karalar, “belediyenin bütçesi yok” diyerek köprünün inşaatını durdurdu. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan 2020’de devreye girdi. Projeyi Ulaştırma Bakanlığı’na devretti.
FEDA HİKAYESİ BAŞLIYOR
“Fedakarlık hikayesi” burada başladı. 4,5 Eyfel kulesi yapacak kadar demir ve çelikten yapılan köprünün yapımını MET-GÜN firması alamadı. İnşaatın temeli atıldığında 1.7 lira olan demirin fiyatı neredeyse 10 katına çıktı. MET-GÜN İnşaat tüm bu gelişmeleri bir kenara bırakarak, ortadaki pandemi dönemine rağmen demir çelikte iş gücünü ve hatta fiyat farkını geride bırakarak çalışmalarına devam etti. 1 milyar 350 milyon liraya mal olan köprünün şu anki maliyeti yaklaşık 5 milyar lira. Türkiye Cumhuriyeti’nde belki de ilk kez bir kamu ihalesinde devlet kâr etti.
ADANA’NIN KOLYESİ
Gökhan Taşkın bunu şu sözlerle dile getirdi: “Türkiye’nin en uzun 4. köprüsünü yapan devlet bir yandan Türkiye’nin en karlı köprüsünü yaptı. Kazanan devlet oldu. Adana gerdanlığı öyle bir emeğin ürünü ki. müteahhitlik, mimarlık ve işçilik ürünü olduğunu, kare bir köprü”